Nili – en kunstner der elsker havet

Undervandsmaling

Måske begyndte det, da jeg blev født ‘dobbelt’ fisk i mit stjernetegn…

Når man er født i Israel, har man allerede en international uddannelse fra 1 dag. Hvert menneske man kender stammer fra et andet verdenshjørnet og taler flere forskellige sprog. Min far var fra Argentina, farfar fra Spanien, min mors familie har gennem mange generationer boet i Jerusalem.
Jeg tror nok, alt det jeg maler, på en eller anden måde er påvirket af den meget farverige Israelske kultur.
Jeg har malet, så længe jeg kan huske. Da jeg var 16 år blev jeg optaget på det moderne kunstakademi i Tel Aviv, selvom den normale aldersgrænse for studerende er 20 år

Blev teatermaler
I 4 år studerede jeg tegning, akvarel, oliemaling og skulptur. Til at betale for mine studier, var jeg så heldig at få et job, som assistent for teatermaleren på det Israelske ‘Kameri Teater’ i Tel Aviv. Dette job krævede lange nætter bag kulissen, efterfulgt af lange dage på Akademiet, og derfor meget lidt tid til at sove… Men da jeg udviklede en speciel form for kærlighed til teater, lærte jeg mig kun at sove en 3-4 timer hvert nat.

Tog til New York

Da jeg var 22, solgte jeg alt hvad jeg ejede, pakkede 1 kuffert og min 8 mdr. gamle baby. Med 200 US$ og en enkelt billet til New York I hånd, rejste jeg. Derover begyndte jeg, at arbejde med batikbilleder, og udviklede selv en meget Speciel teknik; en kombination af den gamle Java batik tradition og oliemaleri teknik. Resultatet var batikmalerier med mere end 100 farver på et billede, i stedet for den gamle teknik som kun har 4-6 farver.
Efter 5 år i New York, døde min bedste veninde i en cykle ulykke. Min verden Braste sammen, og jeg ville væk. Jeg tog min dreng som var 6 år gammel og forlod New York. Jeg viste ikke hvorhen, det eneste jeg var helt sikker på var, at jeg ikke ville tilbage til Israel. Jeg købte 2 flybilletter direkte til Hawaii, og bosatte os der i 2 år. Derefter rejste vi hvileløst rundt i USA og Europa.
Da min søn var blevet ca. 11 år, var han ved at være træt af at rejse, og beder mig om at tage ham med tilbage til Israel, hvor han er født. Jeg havde også tænkt, det ville være godt for ham, at vide hvor han stammer fra, hans kultur og rødder.
Efter et ‘meget hårdt’ år i Israel, med flere udstillinger, natligt arbejde, ingen venner og for lidt penge, kunne jeg ikke klare mere. Netop på den tid kom der et tilbud om en udstilling i den ‘Gamle Stan’ i Stockholm. Jeg tror nok, at det var skæbnen der tog min hånd. Jeg pakkede en masse batik billeder, købte en billig billet til London, tog færgen til Danmark og ville fortsætte med toget, resten af vejen til Stockholm. Min søn ønskede at blive hos familien i Israel.

Mødet med Kolding
På færgen mødte jeg et dansk par fra Kolding, de var meget kunst interesseret, og inviterede mig hjem. Samme dag kontaktede de alle deres venner og bekendte, fortalte dem om mig og mine billeder. De inviterede dem til en ‘privat fernisering’, og på en dag var næsten alle billeder solgt. Resultatet var: en masse penge, men ingen billeder til Stockholm udstillingen. Mine værter, forslog at jeg skulle blive i Kolding, og forberede en ny udstilling. De kontaktede galleriet I Stockholm og udsatte udstillingen. Jeg blev 6 måneder I Sønderjylland.
Efter udstillingen I Stockholm rejste jeg til København. Da jeg stod I de københavnske gader, følte jeg mig på en mystisk måde ‘hjemme’ for første gang i mit liv. Det var som om at jeg genkendte gaderne, og viste præcist hvor jeg skulle hen. Da jeg tror på tidligere liv, er jeg overbevist om, at jeg har haft et her. På 2 måneder lærte Jeg dansk på Færgekroen i Tivoli – hver aften… Jeg åbnede et sommergalleri i Nykøbing Sj., det havde jeg i 8 sæsoner. Derefter fortsatte jeg 3 år I Skagen.

Ny stil udviklede sig
Med tiden ændrede min kunststil sig meget. Jeg forlod næsten helt den moderne stilart og batikbillederne. Nu koncentrerede jeg mig mest med kunst, som ville blive forstået af betragterne. Mine billeder fortalte små historier om livet og dets situationer, som jeg selv eller andre har observeret, og billeder fra de mange steder jeg har været. Alt med lidt humor og optimistiske trend.
For ca. 12 år siden vendte jeg tilbage til min gamle interesse for teater, som scenograf og kostume designer. Blandt andet for ‘Los Angeles Dance Ensemble’ og musikgrupper i USA, Israel og Danmark. Ved siden af alt dette arbejder jeg med håndmalet silkemalerier, erotiske oliebilleder, og er blevet helt bidt af computergrafik med de mange muligheder indenfor denne verden.

www.gigcenter.com
Jeg arbejder I øjeblikket på et nyt projekt, en database/Internet søgemaskine for Artister fra hele verden. Koncepten er at samle de forskellige slags artister indenfor ‘Show-Biz’ fx. Musiker, skuespillere, scenografer, komponister, produktionsteam osv., under samme tag. (http:www.gigcenter.com).
En dag kom min veninde med et lille avisudklip, det var et billede af et maleri malet af den franske kunstner Pascal, det forestillede en dykker som spillede ‘Matador’ med en haj under vandet. Hun spurgte om jeg ville male et stort kopibillede af det, som hun kunne forære sin mand I fødselsdagsgave.

De første undervandsbilleder tog form
Dette var det første af en lang serie af billeder ‘under vand’. Her tror jeg, at jeg fandt mit ‘personlige kendetegn’.
Teknikken til disse billeder er lidt specielle. Først maler jeg billedet på computeren i mange forskellige lag, når jeg er tilfreds med resultatet, udskriver jeg billedet, og bruger det som en skitse til det endelige maleri. Inspirationen henter jeg fra dykkernes klubmagasiner, derudover bruger jeg mange timer på Internettet, hvor jeg søger efter undervandsfotografer, dykker hjemmesider osv., (jeg har nemlig aldrig været ‘under vandet’).

Se mere på www.nili.dk
Alle billeder, kostume design, silkemalerier og alt andet jeg har lavet, kan ses på min hjemmeside: http://www.nili.dk.
Har du lyst til at se eller købe mine billeder (du kan også bestille efter egne ideer eller -fotos), kan du kontakte mig på e-mail: nili@image.dk .

Jeg føler mig som en fisk I vandet….


Nili Glazer
Australiensvej 20, st.th.
2100 KBH Ø
Telefon: 3929 3605